„Interiér bez výrazu se stává prostorem bez definice. Je tak strnulým nudným místem bez života, kde se málo kdo cítí dobře.“
Již první tahy štětcem změnily prostor k nepoznání.
V jednom krásném pražském domově pro seniory zazněla věta „budeme malovat“. Představil jsem si myšlenku změny a zamyslel se „jak to udělat jinak“.
Má vize posunula mou původní představu o kus dál. Bylo zapotřebí zvážit rozpoložení barevných kombinací a vhodnost dělícího pruhu nebo vzoru ve výmalbě a jiných detailů. Musel být brán zřetel na to, aby zmíněné barevné kombinace byly, alespoň částečně navrženy na základě znalostí v praxi geriatrického ošetřovatelství. Byly podpůrné zejména pro seniory tedy nejčastěji osoby se zrakovými změnami či kognitivními poruchami a napomáhali tak k navození pohody, orientovali je a stimulovali.
V prostoru starého jídelního prostoru orientovaného na severovýchod jsem spatřil velký potencionál a řadu skýtajících možností díky jejímu rozpoložení a světelným podmínkám. Poměrně světlá jídelna se nacházela v zašlém již opotřebovaném stavu, kdy bylo zřejmé, že má po 18 letech něco za sebou. Ovládal ji jednolitý vybledlý žlutý odstín s neuspořádaným nábytkem i dekoracemi, jež si vyžadovali pro svou optickou roztříštěnost výraznou změnu. Dřevěný nábytek byl seskládán v různých žlutých odstínech přírodního nalakovaného dřeva, kde byla potřeba i jeho sladění. Jídelna tak sice plnila svůj prostor, ale nebyla ničím výjimečná. Působila neprakticky, nudně, až konzervativně a byla spíše využívána výhradně ke stravování se, ale nikoliv k odpočinkovému využití. Mým záměrem bylo vytvoření zcela nového zázemí pro seniory tedy i místa pro aktivní život a odpočinek, kam se budou všichni rádi vracet.
„Počátek vlastně nikdy nepočal jen změnil svou podobu odkrytím potenciálu, který nebyl na první pohled vidět.“
Na začátku všeho jsem důkladně zhodnotil s čím vlastně mohu pracovat. Vycházel jsem ze základních informací tedy toho v jakém se nacházím prostoru. Zohlednil jsem jeho historii a ptal se sebe jaké jsou jeho přednosti, limity a komu má sloužit. Udělal jsem si přehled jaký mám materiál k dispozici a sledoval, co se dá ještě vše využít, repasovat, recyklovat nebo, co je potřeba nekompromisně odstranit. Bral jsem i ohled na to, co je potřeba doplnit, oživit, zvýraznit nebo upozaďovat.
Paleta inspirovaná přírodními tóny
„Zvolené barvy vytvářejí ojedinělou konverzaci barevných lehce nostalgických tónů. Tak jako hudba má své noty, musí i výtvarník dát svému dílu tempo a směr.“
Comments